saya bangga jadi cikgu

baca je tajuk, mesti tak laen tak bukan ada kaitan dengan cikgu an.. dah kata nak jadi cikgu, mesti la ada sikit- sikit rasa bangga tu, tapi bukan riak ek.. na'uzubillah. okeh, bila cakap pasal cikgu ni, sebenarnya diri ni macam terkejut dan speechless la juga, bila tengok ada sesuatu di luar jangkaan terjadi. ape dia???


tengah duk mengatur langkah kat hot blog encik Ben Ashaari, aku duk godek -godeklah kat bahagian bloglist. opss..ada bloglist baru rupanya.. cikgu jeling murid -murid.. wah, quite best nama list tuh. so, aku pun drag 'si tikus' aku supaya dapat tengok full bloglist. alhamdulillah, tak sangka pulak cempedak dah jadi nangka. Memahami Kefahamanku turut tersenarai dekat list tuh. terima kasih ye encik ben. baru je lagi tersenarai dekat list Ku Menjeling. alhamdulillah.. hope semua ni boleh membakar semangat aku yang tengah ujang gila -gila nak berblogging ni. bagi aku bukan senang nak parking kat blog encik ben ashaari ni..hihi

okeh, berbalik pada tajuk entri saya bangga jadi cikgu. dulu aku sendiri taknak jadi cikgu. beriya -riya mak dengan abah aku forced aku suruh isi borang maktab, tapi aku taknak. tapi aku isi jugaklah. rela dalam paksa. bila dah tahu aku dapat matriks, dah malas amek tahu pasal maktab. tapi mungkin dah tertulis aku akan jadi cikgu, lama -lama hati aku terbuka nak masuk bidang pendidikan. kuasa Pencipta. sekarang aku nampak banyak hikmahnya aku amek bidang ni..

tak tahulah tajuk ni ada kaitan ke tak. tapi baru -baru ni waktu join program kat pangkor,tiba -tiba aku ada terpasang impian nak jadi cikgu kat situ. uish..memang jauh walaupun kat semenanjung. kena meredah lautan lagi. tapi macam seronok pulak duduk dekat area yang macam agak terpencil. manalah tahu aku boleh cuba didik anak -anak dekat situ supaya dapat jadi orang berjaya an. rasa macam hepi kot bila dapat tengok hasil didikan kita berjaya. siapa nak bangunkan generasi akan datang kalo bukan kita. aku ingat lagi satu ayat ni, mungkin kita tak dapat jadi jurutera kepada pembangunan negara, tapi kita boleh jadi jurutera kepada manusia untuk pembangunan negara. betul tak?
rasa cam tak sabar nak jadi cikgu. nak trasa macam mana susahnya cikgu kita dulu -dulu nak handle pe'el student yang 1001 jenis tuh. hmm, kalolah mulut aku tu masin, insyaallah aku akan cuba yang terbaek. duduk kat kepulauan macam kat pangkor tu best woo.. sejuk je. kalo tensyen boleh tengok pantai..ekeke. tapi aku rasa memang best pun. tak ramai rasanya orang nak sahut cabaran kena posting kat area jauh -jauh ni. tapi kalo ada, alhamdulillah. lagipun ada advantages juga untuk next future plan..hehe. kita hanya mampu merancang.Dia yang tentukan.  Cikgu di Hati


16 comments:

  1. sme la kite dulu x suke sgt nk jd cikgu.. dalam tak suke, apply jugak.. 1st choice lak tu... tp skunk ni rasa x sbr nk jd cikgu.. nak melayan karenah ank2 murid ni..

    ReplyDelete
  2. semoga kita sama2 bkl jd guru yg trbaik :)

    ReplyDelete
  3. semoga tercapailah eh impian itu.. insya-Allah..

    ReplyDelete
  4. bakal cikgu ek..hehe..sy wish semoga berjaya kat cikgu ye..nnti jadi cikgu xmo garang tau..hehe

    ReplyDelete
  5. tahniah.. semoga kita semua bakal jadi guru yang baik2 utk masa depan anak didik kita... be the best..

    ReplyDelete
  6. samala kita bakal cikgu.. ^_^ chaiyok! .

    ReplyDelete
  7. best jad cikgu..
    walau ada juga yg tak best.. adat le..

    ReplyDelete
  8. salam, cikgu. ni cikgu erin singgah blog. semoga terus bersemangat utk jadi pendidik. :)

    ReplyDelete
  9. bangga sangat dapat jadi sebahagian dr warga pendidik n huhu

    ReplyDelete
  10. jom sama2 meriahkan bidang pendidikan. jadi pembina negara bangsa..ecece

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum kak. ha,kerja cikgu kerja mulia..tabik ar. semoga menjalankan tugas dengan jayanya..hehe..

    p/s: mcm mana ek Cikgu Nur Mudrikah mengajar? garang x? hehe

    ReplyDelete
  12. As'salam...

    Bangga jugak melihat para2 pendidik mendidik generasi2 baru..

    ReplyDelete
  13. akak bersyukur sangat kerana terpilih jadi cikgu..

    ReplyDelete

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer