Sekolah Bukan Kilang

opkos la sekolah tu bukan kilang an, sebab sekolah mana ada ada hasilkan beskal ke, kasut ke, kereta ke... hehe. tapi dari sekolah tu terhasilnya bakal-bakal pengusaha semua menda ni kan. dari sekolah tu laa lahirnya doktor, engineer, usahawan, akauntan dan sebagainya. actually aku nak bagi pendapat based on apa yang lecturer aku ajar time subjek sosiologi pendidikan tadi.

walaupun kita tahu sekolah tu bukan kilang, tapi banyak yang nak jadikan dia macam kilang. memanglah takda keluar asap berkepoi-kepoi dari sekolah tu macam kilang tu, tapi dari konteks pendidik tu nak jadikan student tu as their product. macam tu la lebih kurang, sebab bila prestasi meningkat opkos la sekolah dapat nama, yang paling terkenal jugak si guru besar or si pengetua..huhu

let say, keputusan exam pada tahun 2009 mencapai kelulusan 88%, pastu tahun 2010 pulak dapat aroun 92%. cikgu tak boleh nak force student pada tahun berikutnya untuk dapatkan kelulusan 93 peratus ke, 94 peratus ke or lebih tinggi. sebab student ni living thing. menda hidup, opkoslah sebab bernafas an..ekeke. mereka ada tahap kebolehan mereka sendiri. ada high dan ada yang low. laenlah macam kilang tu, deal dengan besi, plastik semua. non-living thing yang memang kompem 'beku' je bila orang buat apa-apa dan no wonder la kalo produk kilang tu semakin meningkat.

kalo yang ngajar garang sangat, aku pun stress..hehe

tapi kita kena ingat, manusia ni pulak ada perasaan, masalah dan sebagainya. as human being, kita tak boleh la nak force mereka untuk mencapai tahap yang diinginkan. just terima hasil usaha mereka yang semampu boleh je. memanglah kita nak ad peningkatan dari semasa ke semasa, tapi back la to the basic, semua orang ni berbeza dan tak sama. jangan sesekali compare kebolehan seseorang dengan seseorang yang laen. sebab sometime menda tu boleh downkan seseorang tu.

panjang pulak..hehe. tapi serius, time tulis ni cari ni cam tergerak-gerak sendiri je ikut apa hati aku 'cakap'. that's why aku suke berblogging sebab kita boleh tulis pakai mata hati kita, tak payah nak guna mata pen. jimat ink..hihi. fikir-fikirkanlah iyeh;)

4 comments:

  1. da boleh jadi cikgu dah cik nurmudrikah ni :) hihihihi. K.A.L.A.U semua cikgu mengerti :)

    ReplyDelete
  2. hm. betol jgk tu.
    tp saye xpenah tepikir plak yg skola tu kilang utk produce maknusia2 cemerlang. hohoho

    ReplyDelete
  3. @Maria James
    insyaallah. semoga dipermudahkan..amin

    hihi. tak sabar nak jadi cikgu walaupun ada jugak rasa takut tu..

    ReplyDelete
  4. @n!da

    waa...macam tu iye. tapi hakikatnya byk yg cuba jadikan sekolah macam tu especially kalo yg student dia mostly among the tiptop..huhu

    ReplyDelete

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer