mak..saya nak kawen

salam.
mesti tajuk entri ni cam agak panas dan mesti yang ada dok kata aku gatai..ok, do i care.. tapi aku rasa besa-besa ja. bukan apa, makin nak exam, makin rasa tak tenang kot. bukan apa, aku tak berapa nak risau exam nak dekat, sebab ia pasti datang dalam kehidupan seorang student. so, jangan jadikan ia beban.


tapi, aku rasa macam ada satu penyakit hati yang amat aku takuti la..huhu. aku jumpa satu ayat
Kerinduan kepada kekasih, sering kali membekaskan duka, penyakit menyebabkan kelemahan hati.


siyes, aku takut dengan penyakit ni. tapi aku terlajak perahu boleh diundur, kalo terlajak perasaan camna nak rewind..hoho. menda ni aku rasa yang paling parah. kalo kita tak dapat nak jaga kesucian hati kita, camna nak belajar ngan tenang. before member aku kawen dia ada bagitahu, perempuan ngan lelaki ni tak sama. lelaki maybe bleh control tapi  perempuan dia lain sket. agak susah sebab dia punya hati agak kompleks. so berkahwinlah agak memperoleh ketenangan
nak pikul amanah yang besar, nampak ja mudah


maybe betul kata kawan aku tuh..haha..oppss..abes aku kalo parents aku baca blog aku ni.. tapi takpa, mana taw kot- kot usul diterima..hakhak..gilak!


tapi memang tak dinafikan, banyak aku artikel aku baca macam tuh, especially cam kt  satu website ni..
so camna aku nak melawan menda-menda camni?
antara tips yang aku dapat dari iluvislam:


  1. ikhlas kepada Allah. memohon kesembuhan hati. kalau kita ikhlas padaNya, insyaallah DIA bantu kita
  2. merasa rendah diri memohon pertolongan. kalau kita bersungguh memohon doa padaNya, insyaAllah diperdengarkan rayuan kita
  3. mengurus mata & pandangan. menurut Ibnu Qayyim, "Orang berakal tidak mudah tergelincir jatuh hati dan rindu, dia tidak tertimpa pelbagai kerosakan. Barang siapa yang terjun ke dalamnya maka ia termasuk orang yang menzalimi diri sendiri, tertipu dan akhirnya binasa. Jika dia tidak melakukan pandangan berkali-kali terhadap orang yang dikagumi dan usahanya itu meragut benang asmara, pastilah asmara tidak akan kukuh mencengkam jiwanya."
  4. Bernikah dan membina rumah tangga adalah langkah paling baik. Inilah ubat rindu paling baik. Tidak semestinya bernikah dengan orang yang kita kagumi. Meskipun pernikahan itu dilangsungkan tidak dengan orang dicintai dan diidamkan.
haa..dah tengok an. aku cam like ja yang last tuh, tapi sabar la. kena kuatkan hati. kena lawan sebab mak aku dah pesan awal-awal before masuk u lae, abes belajar dulu baru boleh kawen. waa..aku abes 2013..huhu. tapi takpa, Allah akan permudahkan urusan kita kalo kita buat apa yang dia suka..insyaallah..yang penting jaga batasan sedaya yang boleh.

Ibnu Qayyim memberikan terapi mujarab mengenai masalah rindu. sebab mengapa rasa rindu berlebihan terjadi.Antaranya: 
Hati tidak terisi oleh rasa cinta, syukur, zikir dan ibadah kepada Allah sebaliknya membiarkan mata meliar. Pandangan dan renungan mata adalah jalan membawa kepada kesedihan dan keresahan.


psst:so, kena renung-renungkan untuk kebaikan bersama

9 comments:

  1. tuh la.. rasa nak kawen gak... hihih~

    ReplyDelete
  2. hehe..nak wat camna..
    kna dpat restu dlu
    kalo x haru..grrr

    ReplyDelete
  3. salam..
    alahai..
    dah jatuh wajib
    dah ni kena kawin
    kena carikkan calon..
    huhu..

    ReplyDelete
  4. @zulkbo
    hehe..xpayah carikan dah..
    hrap xsalah org ja..amin

    ReplyDelete
  5. @di sebalik wajahku..
    alhamdulillah dah ok..
    tapi kite pelik, kalo mcam ni pon ada yg kata wajib kawen, camna plak yg ramai lagi kat luar tu, yg sgt2 melampaui batas tuh??..huhu

    ReplyDelete
  6. nida tersyg, maafkan atie kalau kata-kata mcm 2.. wat nida terasa. hanya gurauan semata-mata. sewaktu dulu atie juga ada mempunyai perasaan seperti kamu. ^^. tapi, perasaan itu kadang2 mengusik jiwa bila kita tidak menyibukkan diri. alhamdulillah dah hilang perasaan itu. kita boleh mengatasi perasaan itu dengan pelbagai cara bukan sahaja dengan berkhawin.. kan berpuasa pon boleh.. nida, kita gurau je tau.

    owh, untuk orang yg diluar sana.. diorg tu ada diantaranya tahu yg mereka wajib, tapi hanya mentulikan telinga, mengendahkan nasihat.. em, kdg2 dah tahu salah buat jugak.. org nie kan mcm2 jenis.. kan3.. kita sebgai rakan boleh menasihati..tapi takleh memaksa. ^^. bila dah nasihat tu.. kita pon dah lepas serba sedikit tanggungjawab ke ats saudar kita yg lain. ^^.

    ha... nida tak berminat ke nikah khitbah? hehehehe

    ReplyDelete
  7. @di sebalik wajahku..

    atie sayang..dun wori..no heart feeling la...saje je wujudkan persoalan tuh..haha
    sebab pelik.
    alaa..alhamdulillah dah ok la..semalam je kalut..

    kdg2 bile kite bwt bnde jahat, kite rase tenang je, cm xbwt apape salah
    tp bile kite cube bwt bnde baik, mcm2 timbul dalam hati
    sbbnye, syaitan tu bijak
    bile kite mmg dalam jalan die
    die dendangkan mcm2 lagu nk bwt kite tenang cm xde pape
    tp bile kite nk bwt baik
    mcm2 la die hasut diri kite
    sbb tu
    bile jadi cmni kt diri kite
    mase tu la kite kne pkir balik, bnde kite bwt ni btol atau x
    kalau btol, tp rase xtenang
    syaitan pnye keje la tu
    kne kuat utk lawan rase xtenang tu

    ReplyDelete
  8. semoga dipermudahkan segala urusan..
    :D

    ReplyDelete

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer