mudah senang

salam...
aku rase dah lame aku rasedah lame aku tak meluangkan masa untuk ruang blog ni..almaklumla, exam paper major major bru je abes a few days ago..juz tinggal paper untuk sbjek pendidikan je lae..


hurmm..arini aku rase cam nak share sumting yang tengah lalu-lalang terlintas di fikiran aku ni..coz tym aku duk belek-belek muka surat MUKABUKU aku tadi, asek ternampak post yang berkisah dengan AURAT je..

aku rase entry ni lebih menjurus kepada kaum hawa, tapi bg aku amat berguna juga buat-buat kaum adam di luar sana..

firstly aku nak minta maaf, maybe aku tak layak nak cakap pasal ni, coz aku pown bukan ktegori yg baek pown & sedang berusaha nak berubah, tapi sekadar untuk mengingatkan diri kite sesama saudara islam..
in reality, nak berubah tu memang sangat susah..semua perkara harus dikorbankan..hmm..

pernah tak tengok pic ni???


pernah tak kite mengambil point yg disampaikan dari pic ni???
mungkin ade yang berkata ia, alhamdulillah..
atau juz tengok macam tu je tanpa nilai kesedaran langsung???

pelbagai garis panduan dah telah diberi..
memang tak dinafikan, most of women memang up to date dgn dunia fesyen..sentiasa nak ikut trend semasa..yg aku rase paling tip top skang ialah style bertudung kot..kalo dulu-dulu ade tudung ade tudung rosalinda lah, so semua sibuk nak beli tudung yang ade bunge2 tuh..tp aku rase pling femes skang pkai selendang kot..macam-macam gaya ade..memang cantik..kdg2 hati nakal ni da terdetik je nak mendekati, alhamdulillah sempat diselamatkan oleh  seorang sahabat..naseb baek tak cube lagi tym tu..huhu. 

pernah tak kite terbaca..

Dalam al-Quran surah An-Nur ayat 31, "Dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan khumurnya (tudung) ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara-saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba abdi yang mereka miliki, atau pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita,"

aku rasa sangat gerun bile teringat kat ayat di atas. yang paling sedih bile orang yang dekat ng kite pown still tak paham dengan konsep aurat..

ade satu kesah, aku rase si A ni baru belajar nak menutup aurat kat rumah antara saudara mara, pastu adalah pulak antara makcik2 die cakap, nk pegi mana ni pakai tudung ni?. si A juz senyum & menjawab, duk umah je..si A berbuat demikian coz ade sumOne yang x seharusnya dtunjukkan auratnya.. tapi makcik die cakap, alah bukan ade sepupu lelaki pon kat sini. lagi menyedihkan bile diperli..pergh, sabar jela kalo jadi si A..

kadang2 aku sendiri sedih bile tengok tym part salam2 ni..senang2 je suami si X boleh bersalam dengan isteri si Y..padahal bukan ade talian darah pown..hoho..ya Allah, jauhkanlah aku dari semuanya..

banyak plak yang aku tulis..hmm tapi kadang2 kalo difikirkan menda2 camni boleh buat aku nanges..camne lah ng aku nanti in da future..hmm bdoa jela..hope ditemukan dengan orang yang betul2 dapat membimbing ke jalan yg kurus..amin..

0 silent speaker(s):

Post a Comment

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer