jangan marah..

salam..
disebabkan aku sendiri tak taw nak wat ape, walopon skang ni memg zon study week..
aku rse nak gak tulis pasal ni..
even buku Bio tengah menanti-nanti saat ia di baca, camtu gak ng buku kimia aku yg tgah menunggu bile aku nak mencontengnya, note falsafah & dasar yang tertanya-tanya bile plak die nak dgunakan coz stil suci lae tanpa ada dakwat pen pown melekat..buku fizik & kalkulator yang aku xtaw kat mna status dye skang..
esh byk plak citenye..


ok..aku sangat salute ng seorang hamba allah ni, kalo dye tengah marah dye mesti akan gtaw, i'll contact  u later..
tu maknenye kalo beliau sedang marah, beliau lbeyh suka menyendiri & xmow ade link ng sape2 tym tu..


so kat sini aku nak share plak pasal MARAH
















Firman Allah dalam Surah al-A'raf ayat 200 yang berbunyi:


“ Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan daripada syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha Mendengar lagi Maha Mengetahui “


Rasulullah sendiri pernah menasihatkan  salah seorang sahabatnya dengan mengatakan:


"jangan marah, jangan marah, jangan marah"


pada suatu hari, Rasulullah mendapati ada seorang lelaki sedang marah di hadapan Rasulullah, lalu Baginda menyuruhnya beristi'azah..



terjemahan:
Sesungguhnya orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).

sesungguhnya orang2 yang keresahan, kesedihan, emosi dan amarahnya di dalam hati, baginya ada penawar yang diberikan oleh Rasulullah.
antaranya:
  • berusaha menghilangkan marah..
..dan apabila mereka marah..merka memberikan ampun..
[surah as-Syu'ara:ayat 37]

  • berwuduq. marah adalah bara api. dan api hanya bjika seseorang yg marah daoleh dipadamkan menggunakan air..
            sabda Baginda..

"wuduq itu adalah senjata orang mukmin"

  • jika seseorang yang sedang marah berdiri hendaklah dia duduk dan jika ia duduk hendaklah dia berbaring.
  • jika marah hendaklah diam dan jgn berbicara
  • mengingati ganjaran orang yang menahan amarahnya dan memaafkan keasalahan orang laen


so jangan marah2 dah ea pasni..berusahalah kite kawal marah tuh..aku pown memg spesies hot tempered gak tp sama2 lah kite beringat & memperbaiki diri yang lemah ini..




0 silent speaker(s):

Post a Comment

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer