sakitnye..cucuk diri dengan jarum!

salam...

semalam aku ade dpat satu artikel tym aku g one event kt kampus & aku pown pernah terbaca pasal ni kat bawah blok aku..huhu..kat situ ade satu petikan yg mengatakan

Dari Maqil bin Yasar r.a. berkata; 
Seandainya kepala seseorang ditusuk dengan jarum besi itu masih lebih baik daripada menyentuh kaum wanita yang tidak halal baginnya. (Hadis Hasan Riwayat Thabrani dalam Mujam Kabir)

tapi mencukupi ke kalo kite stakat baca je tanpa memahami & mempraktikkan dalam kehidupan??? bak kata pepatah arab, al-ilmu bila amalin, kal sajari bila samarin (maksud dia, ilmu tanpa amal ibarat pohon tak berbuah)

cube bayangkan, tercucuk satu jarum kt jari pown da sakit, ni plak kalo kat kepala..duhh. sakit wuu T-T
kalo yg sakit kna jarum 2 lg baik dri sentuh yg laen jantina, maknenye menyentuh kaum berlawanan jenis tu lae sakit pd hakikatnye..

kalau kite tengok dalam kehidupan pada era globalisasi ni la an, cam2 menda senang je nk berlaku. nak kuar rumah senang2 jew..tp depend kat family gak (kalo aku nak kuar pown memerlukan kekuatan yg amat tinggi tuk minta permission..huhu). kadang2 yg girlz pown senang2 je dapat kuar malam..hmm nak tanya, ade ape erk kalo kuar malam ni???

ok, back to da topics, aku nak ckap pasal menyentuh pasangan yg berlawanan jenis..sori la, aku pun bukan tergolong dalam dak2 yg baek, tp juz nk mengingatkan sesama sendiri je.. kalo aku g jlan2, aku suke tgok ragam mnusia ni..ade macam2.. tp paling menyedihkan bile ade yang menghalalkan ape yg haram.. means suke2 je nk pimpin anak teruna dara org..(aku xbermaksud nak salahkan si ank teruna tuh, tapi aku rase 2x5 je) kalo tengok muke, pergh cam hepi semacam, maybe dye rase protective kowt..romantik kew..ntah la..hanya ati masing2 mengetahui..ingat! dye tu belum sure jadi ur life partner nti

kadang2 free je someOne tu dpat itu ini..hmm..ingat touch & go or smart tag kew?? pastu blah camtu..huh! ade plak spesies yg slumber wat itu ini, pastu bile ditegur leklok, siap jwab."ade masalah kew???"


tapi seelok-eloknya cuba la kite semua elakkan menda camtu, xnk ke simpan tuk bkal 'soulmate' korang in da future nanti? xkan la nk bg yang yg 2ndhand, 3rdhand...and so on..hmm pikir2 kan la ea..juz nak mengingatkan. kalo kite semua berjaya kawal diri kite. tak nak ke rasa manisnye tym ijab & qabul nti bile same2 jaga adab & batas b4 2..mesti menitis air mata gembira tym tuh coz da berjaya hadapi rintangan. kalo dah halal 2, ikut suke ati korang la nk pimpin tgn ke, nak ape ke..huhu.

ingatlah janji Allah, attoiyibat littoiyibin insyaallah kite semua akan rasa manisnye kelak..xpela, biar la bersusah dahulu, bersenang-senang kemudian. ok? 

xrase nak menitis ke air mata kalo org yg bukan selayaknye tersentuh kite walaupon x sengaja? sob3.. kalo kat public place tu pandai2 la jga diri k esp yg prempuan..huhu..




jadilah bunga di jurang, 
cantik dipandang, 
sukar dipegang






sori, kalo ade ayat2 yg menyinggung sesiapa, tpi aku juz nak mengingatkan sesama sendiri termasuk diri aku..huhu

0 silent speaker(s):

Post a Comment

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer