apa maksud 'sporting'

salam.
disebabkan ini personal blog, aku rasa aku berhak nk tulih ape yg aku rasa. disebabkan terlebih rajin, aku terbaca sesuattu td..tp tiba-tiba aku jadi geram & sedih..huhu
aku jumpe ade teks yg ada ayat yg camni (aku dah edit, sebab certain word tu aku rasa akak tak sesuai..huhu)
"Saya call dulu suami saya bagitau saya akan dimamogram oleh lelaki, dia kata OK asalkan ada nurse temankan, lagipun suami saya memang sporting orangnya."
tahu tak mamogram tu ape? apa yang perlu buat tym ujian tuh kalo tak tahu sila google..hah
hmm maybe kalo tujuan perubatan tu orang cam tak kisah, tapi ingatlah yang  sebenarnya matlamat tak menghalalkan cara..
Umar bin al-Khattab r.a, beliau berkata: Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya setiap amalan itu hanya dengan niat. Dan sesungguhnya setiap orang hanya mendapat balasan mengikut apa yang diniatkan. Sesiapa yang berhijrah untuk mencari duniawi atau untuk mendapatkan wanita yang ingin dikahwini, maka (pahala) hijrahnya itu mengikut niatnya.
 (Riwayat al-Bukhari)

actually bukan tu yang aku nk point, tapi..based on real text, dat woman sangat berbangga bila org memuji-muji dia dalam keadaan topless. bce fully text, dis woman so excited bercerita apa yang terjadi..yang tukang wat ujian mamogram tu touch hers pon dia excited cita. yang aku agak kesian bukan ape, macam tu ke dikatakan husband yang SPORTING??? 

so,kaum-kaum adam aku mintak maaf..tapi aku tertanya-tanya, macam tu ke? tapi siyes, kalo korang baca da fully text pasal kat atas tu, mesti agak geram gak..huhu

so, aku google pasal sumting yang dikaitkan dengan kaum adam. tak tahu ada kaitan tak dgn yang kat atas. tapi aku nak cita sikit pasal DAYUS


Sabda Nabi : - 

وعن عمار بن ياسر عن رسول الله قال ثلاثة لا يدخلون الجنة أبدا الديوث والرجلة من النساء والمدمن الخمر قالوا يا رسول الله أما المدمن الخمر فقد عرفناه فما الديوث قال الذي لا يبالي من دخل على أهله 
Ertinya:

Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata, " Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaitu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak" lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS? , berkata nabi : "IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SIAPA YANG MASUK BERTEMU DENGAN AHLINYA (ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA)
( Riwayat At-Tabrani ; Majma az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat) 



قالوا يا رسول الله وما الديوث قال من يقر السوء في أهله 

Ertinya :
Apakah dayus itu wahai Rasulullah ?. Jawab Nabi : Iaitu seseorang ( lelaki) yang membiarkan kejahatan ( zina, buka aurat, bergaul bebas ) dilakukan oleh ahlinya ( isteri dan keluarganya) 


Imam Az-Zahabi menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya :- 


الديوث وهو الذي يعلم بالفاحشة في أهله ويسكت ولا يغار وورد أيضا أن من وضع يده على امرأة لا تحل له بشهوة 

Ertinya :

Dayus, iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan oleh ahlinya dan ia sekadar senyap dan tiada rasa cemburu ( atau ingin bertindak), dan termasuk juga ertinya adalah sesiapa yang meletakkan tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal baginya dengan syahwat"
(Al-kabair, 1/45 ) 

jangan amek mudah menda yang ringan. memang tak dinafikan tanggungjawab lelaki tu sangat besar. dan ingatlah..

"Dari tanda kebahagian anak Adam adalah memperolehi wanita solehah ( isteri dan anak)" ( Riwayat Ahmad, no 1445, 1/168 )


aku tak kata sapa-sapa dayus ok.. aku juz nk explains apa tu dayus.. takda kena mengena dengan sapa pown..huhu.maklumat lebih lanjut(sini )

3 comments:

  1. kesian ngn suami dia, sporting tak bertempat

    ReplyDelete
  2. @eelobor
    tu lah..tapi ramai org terlepas pandang dengan perkara tuh..

    ReplyDelete
  3. ..secara realitinya jika seorang doktor lelaki sekalipun berniat untuk merawat pada saya tidak salah..berlainan dengan lelaki yang melihat nurse melenggang-lenggok dengan pandangan bernafsu biarpun berpakaian..hakikatnya di sini yang perlu di jaga ramai wanita yang berpakaian,hakikatnya telanjang..

    ReplyDelete

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer