misteri si seliper jepun

tym kecik-kecik, tak kira la mak ke, nenek ke, atuk ke..
selalu pesan, "eyyh..selipar mana, pakai selipar tuh..kang kaki masuk cacing.."
kalo suara mak tu, kadang-kadang datang dari ceruk dapur lae, tapi sampai ke umah nenek jiran pun boleh dengar..itulah hebatnya suara seorang ibu.
bukan apa, kalo mak cakap pelan-pelan, ofkos la anaknya yang bingai cam aku ni taknak dengar..haha
tapi siyes, tym kecik-kecik memang sangat nakal, bergaul pun banyak ngan sepupu lelaki je..
pernah sekali aku gigit kepala sepupu aku coz dia nak amek gula-gula aku..haha
oh no, sangat kemut tym tuh..haha

okeh, bile cakap pasal seliperblubang seliper ni, tiba-tiba aku teringat kat zaman sekolah dulu-dulu..
rasanya tym tuh form 5 kot..
tym tuh waktu rehat, so semua budak-budak baru balek dari DS coz pas amek cekodok ngan teh'o kat DS tu..ade yang tengah baca newspaper la. wat homework la, gosipnye lae..
then, datang sorang member..

"weit, korang minum tak air kat DS tadi?"
kitorang, "mestilah minum..asal plak tibe-tibe tanya minum air ke tak?"
"eee..korang tak taw ke, geli aku nak minum weh" (dengan reaksi muka macam menda jijik was happened)
"apsal plak?citelah weh" semua excited nak taw pe yang terjadi dengan mata cam terbulat-bulat je..haha
"eee..takmo la aku cite, geli.."
"alaa..cite ah..nak gak taw" ada yang dah makin cuak plak bile dengar statement 'geli' tuh..
"korang nak taw tak?"

suasana terus jadi senyap, semua cam fokus nak dengar cite yang cuba disampaikan oleh si kawan ni..
"tadi, aku nampak makcik DS kaco air pakai seliper" dengan muke siyesnye..
"hah?ko ni memandai je" (terkejut + taknak terima kenyataan)
"betul, tadi aku tengok makcik tu punya la laju kaco air pakai seliper, ciap naek atas kerusi lae", semakin siyes bercerita dengan gaya lae..
terus terbayang rupa seliper jepun

mostly tak percaya coz takkan la makcik tu sampai ati nak g wat menda kotor kat makan minum kitorang..
so suma nak argue, cam dalam debat antara kelas plak..
suara yang nak back up makcik DS, "aku tak caya la..lagipun aku tak nampak pun makcik tu wat camtu..makcik tu an nak cari rezki yang halal.."
yang da percaya plak. " eee, kalo camtu kenalah repot weh, mana boleh camtu, nanti sakit perut kite semua"
pastu ada yang tanya, "seliper tu bersih ke kotor?"
si penglipur lara pon menjawab, "seliper yang makcik tuh rajin pakai la..pijak sana-sini"

semua terdiam, cam termenung berfikir..
tapi dalam ati aku cakap,'mesti ade sumting wrong sumwhere ni..taknak la aku caya, aku tak nampak plak'
member yang laen sebuk lae nak argue..lantaklah..

tibe-tibe si kawan ni bersuara balik..
"hahaha..weit, takyah la riso..tengahari kang boleh lagi minum air kaco pakai seliper tuh, tapi nak ke?
sebab memang la makcik tu kacau air pakai seliper, tapi dia kaco air tu guna sudu senduk..haha. kalo tak, kotor la kaki dia weyh..memang dari dulu lagi la dia kaco pakai seliper..haha"

so, semua cam tercengang balik, maybe lalat pon leh wat lintas langsung kat mulut masing-masing tym tu..
mule berfikir..
ceyt..terkena tipu!
boleh plak dia p wat lawak sengal camtuh..kitorang ni sampai da terpinga-pinga da..
pastu abes semua tergelak ramai-ramai..hahaha. gelak sampai boleh guling-guling kot..haha

so, moral of da story..
kalo dengar pape tuh, kena fokus tiap ape yang dipertuturkan, agar tak misunderstand..okeh?
rindu kat korang sume..



0 silent speaker(s):

Post a Comment

ini blog peribadi. so, saya tulis apa-apa ja yang terlintas kat fikiran ni. kalo macam tak boleh terima entri-entri tertentu tu, harap maaf. terima kasih kerana sudi meluangkan masa di sini;)

secret admirer